Ako súvisí sponzoring s marketingom?

Možno mnohí z Vás ste si nie úplne istí, ako marketing vlastne súvisí so sponzoringom. Videl som už mnohé žiadosti klubov, čo píšu potenciálnym sponzorom a žiadajú o sponzorské. A zatiaľ vždy som si všimol mnohé problémy s touto tzv. žiadosťou. Už prvý problém je so slovíčkom žiadosť. Sponzorský vzťah nie je o darovaní prostriedkov, o nič nežiadame. Teda žiadosť by som určite nahradil slovíčkom spolupráca. Tento termín viac charakterizuje sponzorský vzťah.

Športové subjekty, nech už sú akékoľvek, sa vždy pozerajú na vec najmä zo svojho pohľadu. To je chyba. Na celý sponzorský vzťah sa treba pozrieť najmä z pohľadu sponzora. Predstavte si, že ste sponzor a mali by ste sponzorovať samých seba. Urobili by ste to? Tipnem si, že častá odpoveď môže byť nie. Ak sa mýlim, tak je to super. Ale vy, čo ste odpovedali nie, zamyslime sa, prečo je to tak. Častá odpoveď, ktorá vyšla aj z výskumu, ktorý som robil, je, že ste málo medializovaní, malá účasť na súťažiach apod. Áno, väčšinou to je pravda, ale myslím, že je načase s tým niečo urobiť.

Sponzor chce reklamu, nie však, len vo forme loga na drese alebo billboardu na súťaži. Tiež je pravda, že kedysi toto bol jediný spôsob ako niekoho propagovať. Treba sa však pohnúť ďalej a uvedomiť si, že v dnešnej dobe to tak nie je. Dianie, akékoľvek, či už športové alebo sociálne, sa prenáša na internet. A aj výskumy (tie som už nerobil ja J) ukazujú, že pre sponzorov je dôležitá interakcia na sociálnych sieťach. Tak im ju treba dať.

Dá sa to robiť mnohými formami. Kvalitným obsahom, ktorý by mal byť aj kreatívny a nie čisto len zahltiť fanúšikov faktami a informáciami. Obsah, ktorý zaujme súčasných fanúšikov aj takých ktorí ešte nevedia, že sú fanúšikovia. Keď už budeme mať dobrý obsah, tak ho troška spropagovať a vieme, že získame ďalších fanúšikov, z ktorých sa kľudne môžu stať aj potenciálni športovci. Záleží už len na koho bude obsah cielený.

Je to proces, ktorý má samozrejme dlhodobejší charakter. Nejde to zo dňa na deň. Ale z mesiaca na mesiac, by sa už nejaké výsledky pozorovať dali.

Keď toto máme, môžeme začať oslovovať sponzorov a povedať im napríklad, že pozrite na našu FB stránku, aké veľké interakcie tam s fanúšikmi máme. Vieme Vás zaradiť do nášho obsahu a budete z toho profitovať. Nevzniká z toho takmer žiaden dodatočný náklad. Stále je to ten istý obsah, len je tam nenásilne zakomponovaná aj reklama na sponzora, kde produkt sponzora môže byť aj súčasťou nášho obsahu. A toto je dnes obrovský trend tzv. natívnej reklamy, ktorý firmy vyhľadávajú. Z takýchto krokov pramení najmä dlhodobý sponzoring. Ale samozrejme sa to dá použiť aj pri snahe o zafinancovanie športovej akcie.

Každý sponzor je vlastne firma, ktorá má svoju vlastnú marketingovú komunikáciu a vytvára si vlastný obsah, čo pramení aj z kultúry akú má daná firma nastavenú. Treba im nechať voľnosť v tvorbe reklamy aj počas spolupráce. Teda nevnucovať im ako ich budete propagovať. Ale nechať im voľnú ruku v tvorbe obsahu aký chcú oni.

Ak sa Vám článok páčil a chceli by ste byť informovaní o ďalších článkoch, stačí ak sa prihlásite na náš newsletter na konci stránky.